Luento 2 - Tutkimussuunnitelma
Olen tehnyt aikaisemmin yhden kehittämistyön suunnitelman ammattikorkeakoulussa toimintaterapeutiksi opiskellessani, kun aloittelin opinnäytetyön tekemistä. Muistaakseni tutkimussuunnitelma kyseisessä opinnäytetyössä oli rakenteeltaan samanlainen kuin tällä luennolla esitetty suunnitelma (Konttila 2018). Kandidaatin tutkielman teossa en tutkimussuunnitelmaa tehnyt.
Tutkimussuunnitelman sisältö
(Konttila 2018)
1. Tiivistelmä
- Aiheen valinnan perustelut
- Tutkimusmenetelmien ja aineiston lyhyt kuvaus
- Tutkimusongelman kuvaus
2. Teoreettinen viitekehys/tausta
- Keskeisten käsitteiden ja näkökulmien määritteleminen ja perusteleminen
- Aiempaan tutkimukseen sitominen
3. Tarkoitus, tavoite ja tutkimuskysymykset/-ongelma/-tehtävä
- Tarkoitus: identifiointi, kuvaaminen, selvittäminen, selittäminen,
ennustaminen, kontrollointi
- Tavoite
- Uusi tieto, sen hyödyntäminen ja merkitys
- Tutkimuskysymykset/-tehtävät
- Vastaukset eivät saa olla kyllä tai ei -> silloin esitystapa on hypoteesi
4. Tutkimusmenetelmät ja tutkimusaineisto
- Käytettyjen tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmien kuvaus + perustelut
5. Eettiset näkökohdat
- Riskit ja niiden välttäminen
- Tutkimuseettiset käytänteet (vrt. Hyvä tieteellinen käytäntö)
- Osallistujien näkökulma: vapaaehtoisuus, suostumus, oikeudenmukaisuus,
tasa-arvoisuus, anonymiteetti
- Tarvittaessa Eettisen toimikunnan ennakkoarviointi
6. Luotettavuus
- Kvantitatiivinen tutkimus: otos ja kato, mukaanotto- ja poissulkukriteerit,
mittarin luotettavuus, puutteet vastauksissa
- Kvalitatiivinen tutkimus: tiedon rajallisuus, tutkimustilanteen vaikutus,
puutteelliset rekisteritiedot, aiheen sensitiivisyys, analyysimenetelmän soveltuvuus,
tutkijan positio
7. Tutkimuksen aikataulu, rahoitus ja resurssit
- Aikataulu: etenemisen yksityiskohtainen kuvaus
- Rahoitus: rahoittajien määrittely tai hakusuunnitelma, rahoituksen määrä
ja niiden käyttö
- Resurssit: tutkimusryhmän, yhteistyötahojen määrittely ja tehtävänjako
8. Lähteet ja liitteet
- Liitteet: tutkimusluvat + lomakkeet, saatekirjeet, suostumuslomakkeet,
kyselylomakkeet, haastattelujen rungot
Tutkimussuunnitelman sisältö
(Konttila 2018)
1. Tiivistelmä
- Aiheen valinnan perustelut
- Tutkimusmenetelmien ja aineiston lyhyt kuvaus
- Tutkimusongelman kuvaus
2. Teoreettinen viitekehys/tausta
- Keskeisten käsitteiden ja näkökulmien määritteleminen ja perusteleminen
- Aiempaan tutkimukseen sitominen
3. Tarkoitus, tavoite ja tutkimuskysymykset/-ongelma/-tehtävä
- Tarkoitus: identifiointi, kuvaaminen, selvittäminen, selittäminen,
ennustaminen, kontrollointi
- Tavoite
- Uusi tieto, sen hyödyntäminen ja merkitys
- Tutkimuskysymykset/-tehtävät
- Vastaukset eivät saa olla kyllä tai ei -> silloin esitystapa on hypoteesi
4. Tutkimusmenetelmät ja tutkimusaineisto
- Käytettyjen tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmien kuvaus + perustelut
5. Eettiset näkökohdat
- Riskit ja niiden välttäminen
- Tutkimuseettiset käytänteet (vrt. Hyvä tieteellinen käytäntö)
- Osallistujien näkökulma: vapaaehtoisuus, suostumus, oikeudenmukaisuus,
tasa-arvoisuus, anonymiteetti
- Tarvittaessa Eettisen toimikunnan ennakkoarviointi
6. Luotettavuus
- Kvantitatiivinen tutkimus: otos ja kato, mukaanotto- ja poissulkukriteerit,
mittarin luotettavuus, puutteet vastauksissa
- Kvalitatiivinen tutkimus: tiedon rajallisuus, tutkimustilanteen vaikutus,
puutteelliset rekisteritiedot, aiheen sensitiivisyys, analyysimenetelmän soveltuvuus,
tutkijan positio
7. Tutkimuksen aikataulu, rahoitus ja resurssit
- Aikataulu: etenemisen yksityiskohtainen kuvaus
- Rahoitus: rahoittajien määrittely tai hakusuunnitelma, rahoituksen määrä
ja niiden käyttö
- Resurssit: tutkimusryhmän, yhteistyötahojen määrittely ja tehtävänjako
8. Lähteet ja liitteet
- Liitteet: tutkimusluvat + lomakkeet, saatekirjeet, suostumuslomakkeet,
kyselylomakkeet, haastattelujen rungot
Tutkimus- ja kehittämistyön suunnitelman tekeminen helpottaa opinnäytteen ja tutkimuksen tekemistä (Konttila 2018), sillä se siinä käytävät asiat on mietittävä jokatapauksessa ja esitettävä raportoinnissa. Muistaakseni kandidaatin tutkielmani pohdintaosiossa eettisen näkökohdat jäivät kuitenkin miettimättä. Toisaalta tutkielmani oli kirjallisuuskatsaus ja mietin tarvitseeko siinä edes miettiä tutkimuksen etiikkaa. Tutkimuseettisen näkökohdat ovat tulleet esille useammassa aiemmassa opintojaksossa ja pääsykokeisiin lukiessa, joten nämä olivat kuitenkin minulle jo vanhaa asiaa, vaikkakin "kertaus on opintojen äiti". Uutena asiana minulle tuli se, että kyselyt pitää olla suunnitelman liitteinä.
Tutkimuksen mahdolliset sivuvaikutukset on määriteltävä ja niiden minimointi on suunniteltava (Konttila 2018). Esimerkkinä minulle tulee mieleen uusimman Hoitotiede-lehden artikkeli tutkimuksesta, jossa tutkittiin lapsensa kuoleman kokeneiden vanhempien toivomia tuenantajatahoja (Manninen & Aho 2018). Tämän tutkimuksen aihe oli sensitiivinen ja tutkimusta tehdessä oli huomioitava vahingonteon välttäminen, vapaaehtoisen osallistumisen takaaminen, tutkimusajankohdan harkinta, osallistujien anonymiteetti sekä luottamuksellisuus (Stroebe ym. 2003, Dyregrow 2004, Aho & Kylmä 2012 teoksessa Manninen & Aho 2018). Lisäksi tunnistettiin, että osallistujat saattaisivat alkaa miettimään lapsensa menetystä, mutta tutkimus voisi myös auttaa heitä tapahtuneen käsittelyssä (Stroebe ym. 2003, Dyregnov 2004 teoksessa Manninen & Aho 2018). Kyseisen tutkimuksen toteuttamiseen oli pyydetty tutkimusluvat. Siihen osallistuminen oli vapaaehtoista. Kyselyyn vastaamisessa osallistujat antoivat suostumuksensa. Kysely täyttäminen oli mahdollista keskeyttää ja siinä annettiin mahdollisuus esittää kysymyksiä tutkimuksesta. Osallistujat eivät olleet tunnistettavissa. (Manninen & Aho 2018, 222-223.)
Luennolla Konttila (2018) mainitsi, että kirjottamistyylin oppii myös lukemalla tutkimuksia. Minulle tulee Hoitotiede -lehti ja pyrin lukemaan sitä painottuen kiinnostaviin artikkeleihin. Minun olisi kuitenkin hyvä lukea myös kansainvälisiä tutkimuksia varsinkin graduaiheestani, jotta saan siihen jo valmiiksi lisätietoa ja englanninkielinen sanavarastoni karttuu.
Lisätietoa
Lisätietoa
- Ronkainen S, Pehkonen L, Lindblom-Ylänne S & Paavilainen E. (2011)
Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro Oy, Helsinki.
- Suomen Akatemia (2018) Tutkimussuunnitelma. WWW-
dokumentti. http://www.aka.fi/tutkimussuunnitelma/
Tutkimuksen voimasanat. WSOYpro Oy, Helsinki.
- Suomen Akatemia (2018) Tutkimussuunnitelma. WWW-
dokumentti. http://www.aka.fi/tutkimussuunnitelma/
- Kankkunen P & Vehviläinen- Julkunen K. 2010. Tutkimus hoitotieteessä.
WSOYpro Oy, Helsinki
WSOYpro Oy, Helsinki
Lähteet
Aho AL & Kylmä J (2012) Sensitiivinen tutkimus hoitotieteessä - näkökohtia tutkimusprosessin eri vaiheissa. Hoitotiede 24(4), 271-280.
Dyregrow K (2004) Bereaved parents' experience of research participation. Social Science & Medicine 58(2), 391-400.
Manninen S & Aho AL (2018) Lapsensa kuoleman kokeneiden vanhempien parisuhteeseensa toivomat tuenantajat. Hoitotiede 30(3), 214-226.
Stroebe M, Stroebe W & Shut H (2003) Bereavement research: mythological issues and ethnical concerns. Palliative Medicine 17(3), 235-240.
Julkaisemattomat lähteet
Konttila J Luento 18.09.2018 Terveystieteiden maisteri, tohtorikoulutettava. Oulun yliopisto.
Kommentit
Lähetä kommentti